VIVE DIEU, SAINT AMOUR

BIGGLES

2. dubna 2008 v 17:39 | M.Moravec,Radek B.Novák;Zdroje:www.abc.cz;www.biggles.wz.cz,www.biggles.nl |  Časopisy a knihy
JMENUJI SE BIGGLES, JAMES BIGGLES !!
BIGGLES A JEHO ČEŠTÍ ČTENÁŘI
Knihy s dnes již legendárním leteckým hrdinou Jamesem Bigglesworthem řečeným Biggles se k českému čtenáři dostaly poprvé ve třicátých letech, kdy v nakladatelství Toužimský a Moravec vyšla kniha Biggles od velbloudích stíhaček/1937/.Do roku 1948 tak vyšlo celkem šestnáct titulů a sešitový soubor již dříve vydaných povídek. Následující období britskému pilotovi příliš nepřálo:až v sedmdesátých letech vyšlo pod hlavičkou časopisu Věda a technika mládeži sešitové vydání Bigglese od velbloudích stíhaček, dále vkládané povídky a příběh Biggles a modré nebezpečí.Což bylo zase na dlouhou dobu vše. Teprve rok 1990 přivedl ,,bigglesovky" natrvalo zpátky ke čtenářům - nejprve to byl komiksový seriál v časopise ABC. V prosinci pak nakladatelství TM vydalo knihu Biggles a zlaté dublony, o pár měsíců později následoval v nakladelství Gennex černý kondor. Od roku 1992 již Bigglese pravidelně vydávají nakladatelství TM a Riopress.Počet vydaných titulů se blíží čtyřiceti a další budou následovat.Přestože asi určité řadě malých i velkých čtenářů,není třeba Bigglesa představovat, málo se toho ví o jeho otci - spisovateli Williamu Earlu Johnovi.Jeho životní příhody byly mnohdy stejně dramatické.
SESTŘELEN A ZAJAT
W.E.Johns se narodil 5. února 1893 v Hertfordu, kde je nyní jeho muzeum.Po studiích na gymnáziu pracoval jako zeměměřič. Začátkem I. Světové války narukoval a sloužil v britské armádě v Turecku-nejprve v zákopech v Gallipoli, později u dělostřelecké baterie v Řecku.Zažádal o přeložení k letectvu,ale cestoval místo toho do nemocnice se záchvatem malárie.
Po uzdravení se konečně dostal do školy Královského letectva. V září 1917 se stal poručíkem letectva a pro své vynikající schopnosti byl brzy povýšen na leteckého instruktora.
V červnu 1918 byl převelen k 55. bojové letce, která měla základnu na západní frontě v severní Francii. Létal na dvousedadlovém DH 4 a mezi jeho běžné úkoly patřil fotografický průzkum nepřátelského území i bombardovací nálety na Německo. Při jednom takovém náletu v září 1918 byl jeho letoun hluboko v týlu nepřítele zasažen šrapnelem z protiletadlové baterie.Jeho osamělý a poškozený stroj se vzápětí ocitl mezi nepřátelskými letadly, která na něj zaútočila. Při přestřelce zahynul střelec, poručík Amey. Johns se s letounem zřítil z výšky téměř šest tisíc metrů,ale pád zázračně přežil.Byl zajat a vzápětí obviněn německým důstojníkem, který si Johnovo letadlo spletl s jiným, že shodil bombu na německou školu.Odsoudili ho k smrti,ale rozsudek pak změnili na zajetí.Dvakrát se Johns pokusil o útěk.Poprvé němcům trvalo týden, než ho chytili.Po druhém útěku definitivně poslali do trestaneckého tábora, kde zůstal až do konce války.
PRVNÍ ,,BIGGLESOVKY"
Po válce získal W.E. Johns hodnost nadporučíka v nově vznikajícím Královském vojenském letectvu/RAF/.Působil tu v oddělení pro nábor nových vojáků. V roce 1932 dostal jako zkušený pilot nabídku na místo redaktora v novém měsíčníku Popular Flying, který se věnoval letectví. V prvním čísle mu vyšla povídka Bílý Fokker, kde se poprvé objevuje postava pilota Bigglese. Přestože měl Johns zpočátku v úmyslu psát spíš pro dospělé, po dohodě s nakladatelem se zaměřil na mladé čtenáře. Před vánoci 1932 vydal první knihu povídek a tehdy také začal podepisovat své příběhy jako kapitán, přestože od letectva odešel v hodnosti nadporučíka.Povídky měly úspěch - v rychlém sledu pak začaly vycházet romány a povídkové knihy o dobrodružstvích pilota Bigglese, v průměru tři tituly ročně.Do roku 1970 jich vyšlo kolem stovky.
ALGY, GINGER A OSTATNÍ
Zpočátku Biggles se svým přítelem Algy Lacetek bojovali v první světové válce proti německým stíhačkám, později pak ještě s Gingerem Hebblethwaitem a lordem Bertie Lissiem pronásledovali špiony a jiné zločince. Za druhé světové války sloužili v Anglii na různých frontách a ani pak nezaháleli.Pracovali v letecké policii,řešili složité případy,pomáhali přátelům a podívali se dokonce i do Čech.Johns si jako námět obvykle vybíral skutečnou událost, kterou dál rozvíjel a upravoval pro potřeby románu. Například román Biggles a ponorka U-517 je založen na skutečnosti, že nedlouho po válce byla v různých koutech oceánů prokázána činnost několika fašistických ponorek. Biggles - vzdušný komodor se zase inspiroval v událostech z čínsko-japonské války,kdy Japonci potopili několik britských lodí, které si spletli s čínskými.
Kromě románů a povídek o bigglesovi napsal Johns na žádost britské vlády jedenáct příběhů o velitelce praporu Joan Worralsonové, ženské obdobě Bigglese, a deset ,,náborových" příběhů pro chlapce Gimlet King a Commando. Tyto knihy mají ale hodnotu spíše sběratelskou, stejně jako deset sci-fi knih z padesátých let.
W.E. Johns zemřel v roce 1968. Jeho románů a povídkových knih s legendárním hrdinou - pilotem Bigglesem-se už za autorova života vydalo mnoho milionů svazků po celém světě a vydávají se stále.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Kolik Lidí navštívilo můj blog?

Klikni, kolikátý jsi návštěvník! 100% (1101)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama