VIVE DIEU, SAINT AMOUR

ROZHOVOR:TOMÁŠ ONDRÁČEK - FLY ČÁST 2

16. září 2007 v 18:03 | Mike |  Rozhovory
Dobře vím,že jsi navštívil i koncert americké skupiny Linkin Park v Praze? Jak se ti líbili? Máš rád i takový odlišný styl hudby než jakým se prezentuješ?
To byl taky geniální koncert. Odjakživa se mi líbili a teďka tím žiji,načetl jsem o nich snad všechno. Fakt klobouk dolů,umí dělat svou práci dobře, je to sice komerce ale poctivě dělaná. Žádnej vyumělkovanej paskvil, ti kluci to poctivě odřeli, pracují, mají talent, není to žádnej producent, nějakej manažér který je dostal tam kde jsou. Protože to je v současnosti nejpopulárnější kapela světa. Protože v roce 2000 prodali své debutové album Hybrid Theory 14 milionu alb, což je dnes neuvěřitelné číslo. A jsou to kluci kteří se potkali na střední, je to poctivě odřený. Oni odehráli během roku 2001 324 koncertů, tak si to představ ,,324 koncertů za rok"odehrát,když rok má 365 dní.
Fakt je obdivuji,byli geniální - tam ti lidi od třetí písničky to odzpívali komplet. Což já teda ne,ale oni bez problému jo - ta hala byla úplně vyprodaná.
A vlastně kombinace těch bicích-,vpravo bicí,vlevo dj, který je neskutečný šoumen - scratchuje a pouští samply a ještě další mašinky,plus tam ještě jeden rapoval a druhej zpíval melodie a nakonec kytarista.Prostě ta geniální kombinace toho všeho co mě baví, ta dnešní hudba, hip hop, rytmus, nějaké melodie a oni to vše spojili dohromady v tady v tom nu-metalu,kterej sám o sobě vykrádá ostatní kapely,ale Linkin Park to umí podat,před nima tam byla kapela která taky hrála tenhle styl,ale byla to úplná kopírka a nuda - chyběly jim ty nápady.
Před pár lety si v létě pobýval pracovně v USA?! Jak se ti tam líbilo? Pokus srovnat tamnější hudební scénu s naší, samozřejmě mám ted na mysli tu taneční!
Líbilo se mi tam hodně, i když to bylo hodně pracovní, v tý době mě to sice dost sralo. Ale teď na to vzpomínám v dobrým. Protože je to jiná kultura, tam je to prostě jak na marsu, ale je to sranda. Já nemám moc rád,když někdo říká: ,, Jo, ti Američani - blbci!" To jsou přece také normální lidi jako my, akorát že žijí úplně jinde, takže každej má příležitost žít jinde, tak je tím ovlivněnej.
A s tou scénou, já teda neměl příležitost navštívit nějakou tu párty,nebo mněl,ale neměl jsem ani tak moc zájem protože já byl spíše v přírodě - ona to byla vesnice. Takže tam to nehrozilo a když jsem byl v tom New Yorku a Bostonu, tam jsem byl s kámošama a oni by tam nešli a já moc dobře vím, že by mě nic takovýho nedalo, protože vím že naše scéna je už natolik daleko, že atmosférou by to určitě nepřekonalo, možná tak kvalitou zvuku, ale vím že tam by se hrál styl který mně tolik nesedí - na tom východě, na severovýchodě jsem byl - tam valí trance, hardtrance a to mě tolik nesedělo.
Ale v čem je hlavní rozdíl - co by v našich klubech úplně odrovnalo! Amerika je trochu policejní stát,tady si lidi vůbec neuvědomují jakou tady mají volnost,protože tam klidně párty ve dvě či ve dvanáct skončí a jenom speciální kluby který mají licenci můžou jet déle a ty párty fakt končí stylem - že se rožne, vypne se to a nazdar.
Například na jiné párty Eria Tour,což byla akce pod MTV,hrál tam Moby,Carl Cox,Dandy a to bylo fakt hodně podporovány MTV,reklamami apod.Ono to bylo šest akcí po celých státech,chtěl jsem jet do Bostonu,ale když jsem si přečetl jejich stránky,co tam měli za podmínky,tak mně to přešlo. Protože v areálu - párty ta končila a to se podrž - ta končila v 11:00 hod, hlavní hvězdy Moby a David Bowie hráli od 9 do 11 hod a párty končila ve 12:00. Už na těch stránkách bylo napsaný že se tam nesmí kouřit,nepustí tě tam s cigaretami a to je fakt Amerika, to není žádná prdel.Zaplatíš za to 40 dolarů,je tam skvělej line-up a pak to končí ve dvanáct.
Na druhou stranu zase, jsem pracoval v kuchyni a pracoval tam člověk kterej byl dj a žral to už od nějakýho 93, tři dny než jsme podjeli, u nás v baráku udělal typickou ,,houseovou párty",ale jako doslova house-dům,ne jako styl hudby,ale ty jejich typický pařby na baráku. Jelikož do klubů nemůžou lidé kterým není 21,mně kterej vypadám na třicet,tak mně na benzince neprodali pivo ani cigarety, to tam nehrozí.
A tak oni paří na barácích a od 21 se k tomu těžko dostanou,což tady u nás je úplně běžná substance.takže tam úplně strašně hulí, paradoxně to co je nelegální k tomu se dostanou snáz, jelikož to hulení nemá každej a pro toho člověka je těžší sehnat pivo než hulení. Takže Američani jsou těžcí vyhulové!
Takže ta párty, ten dj za pět minut dojel - dj stůl, gramce, bedýnka, odposlechy, světýlko - byl to takový pokoj - to tam postavili do pěti minut. Přijelo tam čtyřicet lidí, hned začali hrát - underground jak prase, ale bylo vidět že na to jsou zvyklý, že tím žijou.Ono to fakt mají složitější uspořádat nějakou akci,než my tady. Potřebujou milion povolení(povolení o alkoholu, kontrolách,místě apod.).Prostě strašný, takže ta scéna je odlišná v tom že je strašně zkomerciozovaná, ale na druhou stranu tam zase je spousta prostoru,ti lidi jsou úplně jiní.
Je to obrovský stát, takže tam je tolik lidí že tam vždy něco najdeš.
V posledních letech se často mluvilo o krizi taneční scény, jak ty to vidíš? Nebo máš stejný pocit jako já, že se to pouze někam posunulo a ze jde pouze o normální vývoj?!
Jako já to nevidím jako krizi, já to vidím jako přirozený vývoj. Když to převedu na ekonomiku,na trh - jo,půjdem na pole si zatancovat,ale prostě je to těžká komerce a těžkej byznys a těžký ostrý lokty,takže je to úplně normální trh jako každej jinej - jasně svůj vývoj,obrovskej boom a pak to začne…
Já to beru spíše pozitivně, když se řekne krize - Hradhouse 5000 lidí, Summer of Love druhej den - 9-10 tisíc lidí, tak jako když děláš něco dlouhou dobu a kvalitně a je vidět že to děláš dobře a poctivě, tak to ti lidi ocení. A jako že těch akcí tady bude míň, že odpadnou takový ty zbytečný - je to silný slovo pro toho kdo to dělal, ale to prostě jinak nejde a přestane s tím megalomanstvím, všude milion laserů, světel a prostě na párty vůbec nejsou založeny náklady na dje, ale kolik se tam napere světel!
Djové tvoří tu malou část základu, takže to obrátit tam kde to má být. Jsme v ČR, nejsme tak ekonomicky silní aby to mohlo fungovat, takže to nevidím jako krizi,ale jistá krize v tom je, že se z té taneční scény začalo dělat něco co to není, že díky tomu že to byl boom a že v tom vlastně všichni podnikali, tak začali dělat z tý hudby a djs něco co to není. Je to prostě o normální zábavě a nedělat z toho vědu,ale ona se z toho začala dělat moc velká věda,aby tam chodilo čím díl více lidí. Aby se tam dělalo kvalitněji,aby tím pádem měli více peněz, já to nemyslím špatně. Takhle v podstatě nevydělává nikdo, takže to dospělo do toho hraničního bodu že se to přesytilo a hlavně se to úplně vykradlo, už tam nic není - takže se to vlastně samo zničilo. Je to chyba všech,ale taková přirozená chyba, že to jinak nešlo,chytrej můžeš být jak chceš,ale neuděláš to správně jak chceš.
Z tvého rozhovoru s djkou nikou 77 /rave č.5,červenec 2003/, vím že ti dnešní směr taneční hudby moc nesedí, že ti v něm chybí nápad či myšlenka?!
No, mně trochu přijde smutný styl poslední dobou dje Orbitha a Jerryho a tady ty retro,electro diskošky, ze začátku to bylo zajímavý,ale mně to přijde..Když ti Orbith na otázku - proč tam něco sampluje, ti řekne že se to už vyčerpalo, že stejně už nic nového…ale sorry, to mě přijde jako trapas - nic nového..
Vždyť tam se dá objevit spousta nového, vím jak se ta hudba dá dělat, třeba Linkin Park sami popisují proces jak vytvářejí ty samply a tak. Takže mě sere ta recyklace v tý hudbě, trochu směrovaná na tu plánovanou veselost, že už ta energie nevychází z nějakého momentu, když jsem chodil na párty tak jsem tam 5 hodin tancoval, pil jsem matonku a nacházel tam nějaký způsob relaxace, přemýšlel jsem o věcech, ale dnes mě přijde že tahle hudba už ten prostor neposkytuje, že to bývá moc, že už to vypadá že ty desky sami o sobě daný, že už to vypadá jako nějaký popěvky na MTV.
Jaký taneční festival tě nejvíce oslovil?
Tak určitě Planet Roxy,(festival pražského klubu Roxy: 20.-21.6. v Táboře…Marilyn Manson, Moloko, Morcheeba, Dave Clarke,James Zabiela, Andy C, Marco Lenzi a mnoho dalších )tím že tam bylo hodně spektra hudby, záběr přes kytarový až k tý taneční hudbě, tak to hodnotím - mě se líbili všechny,ale také hlavně Summer of Love, tam máš prostě atmosféru, že si nijak nehrajou na žádný megamánie protože prostě na to nemají, se zajímavým obsazením, všichni co kde byli tak už tady někdy byli,ale Dj Rush, Anthony Rother a Phil Hartnol z Orbital tady nikdy nebyli.
(Dj Rush - chicagský dj, Anthony Rother - spolupracovník Svena Vatha a Kraftwerk, Phil Hartnol - šéf Orbital,který na festivalu vystoupil se svým djs setem)
Díky za rozhovor
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama