VIVE DIEU, SAINT AMOUR

RETRO - TANEC S VLKY

28. září 2007 v 11:35 |  Filmy
RETRO
TANEC S VLKY
WESTERN O MUŽI, KTERÝ HLEDAL SMRT A NAŠEL SÁM SEBE. TAK ZNĚL SLOGAN FILMU, JEHOŽ 7 OSCARŮ DALO ZA PRAVDU KEVINU COSTNEROVI, JEHO FASCINACI ZTRACENÝM ZÁPADEM, JEHO LÁSCE K PŘÍBĚHŮM.
John J. Dunbar, poručík Unie, se probouzí v lazaretu s rozstřílenou nohou. Chce raději zemřít, než aby žil dál - zmrzačený. Dobelhá se k zákopům svých kamarádů, vysouká se na koně a jako živý terč projíždí mezi nepřátelskými liniemi. S rozepjatýma rukama, jako ukřižovaný Ježíš, cválá v záplavě střel, aniž ho jediná zasáhne.Šílený akt touhy po smrti vyprovokuje střetnutí obou armád -Unie útočí, vojáci Konfederace ustupují. Vítězství je připsáno na vrub Dunbarově husarskému kousku. Tak se muž, který hledal smrt, stal nedopatřením hrdinou, tak začíná režijní debut Kevina Costnera.
Film, ve který nikdo nevěřil. Když začal úspěšný hollywoodský herec připravovat vlastní projekt, všichni ho zrazovali.Pokládali za sebevražedné natáčet western, tři hodiny dlouhý a ještě k tomu s titulky. Zprávy z natáčení ostatně dávaly skeptickým prognózám za pravdu.Costner musel se 600 herci a tisíci bizony točit o měsíc déle než předpokládal a rozpočet stoupl z původně plánovaných 16 na 18 miliónů dolarů. Po vzoru proslulého propadáku Michaela Cimina Heaven Gate /Nebeská brána/ se začalo mluvit o Kevins Gate. Conner se však nenechal vyvést z míry a … vyhrál. Tanec s vlky. Tanec s vlky se stal triumfem. Nekonečné fronty před americkými kiny. Zlaté glóby za nejlepší film a režii a konečně 7 Oscarů - za nejlepší film, režii, kameru, adaptovaný scénář, hudbu, střih a zvuk.
Spíše než western lze tanec s vlky nazvat eposem. Nádherným eposem, který zbavuje Indiány starých i nových hollywoodských mýtů a radikálně zavrhuje všechna zažitá klišé o "rudých ďáblech" i o "rudých bratrech". Costnerovi Indiáni jsou lidské bytosti se svébytnou kulturou, jazykem a tradicemi, kteří vidí v osídlení země bělochy konec vlastní civilizace a bojují o zachování svého způsobu života.
John Dunbar se ocitá na území Siouxů za odměnu./V knižní předloze vystupuje kmen Komančů, ne Siouxové.Costner chtěl aby Indiáni mluvili svým rodným nářečím, a Lakotové dnes v Americe představují nejpočetnější a neznámější jazykovou skupinu.Navíc i jazyk Lakota je dnes docela známým jevem, spousta potomků Dakotského národa jim ještě mluví a tak Costner chtěl do svého velkofilmu obsadit lakotsky mluvící Indiány./.
Chce uniknout občanské válce a nechává se proto přeložit na nejvzdálenější výspu bílé civilizace - do Fort Sedgwick. Ale Fort není pevnost, jen úplně opuštěná chatrná kůlna - a muž zůstává v pustině sám, s koněm, ochočeným vlkem a - s Indiány.
Siouxové pozorují bělocha na svém území se skeptickým odporem. /"Kde je jeden bílý, tam brzy přijdou další."/ Po prvních napjatých chvílích dochází k opatrným pokusům p sblížení a protože Dunbar nechová k Indiánům nepřátelské úmysly, odkládají postupně svou nedůvěru a přijímají bílého muže do svého středu. Tehdy se z poručíka Johna J. Dunbara stává "Ten, který tančí s vlkem", tehdy muž, který hledal smrt, nachází sám sebe. "Ze všech cest, kterými se ubírá náš život, jen jedna ta nejdůležitější," říká starý siouxský náčelník v jedné zvlášť pohnuté chvíli Dunbarovi. "Věřím, že ty po této cestě kráčíš a jsem šťastný, že to vidím."
Dunbarův harmonický vztah k Indiánům je kalen tajným vědomím o nevyhnutelném příchodu bílé armády, která Indiány vyžene z jejich původních lovišť. Osud kmene je zpečetěn a "obrácený " John J. Dunbar může osud svých přátel pozdržet, ale ne odvrátit. Ačkoliv nás Costner ušetřil konečného masakru, je závěr tříhodinového eposu smutný a hořký. Cosi odešlo do ztracena, kouzlo zmizelo. Klidně a zvolna vyprávěný příběh není prost ani komických situací, které provázejí zejména scény setkání a poznávání rudých a bílého. Naprostým vrcholem filmu je však bezpochyby lov bizonů, při kterém přes 2500 těchto téměř vyhynulých zvířat pádí volnou krajinou. Do nepopsatelné fascinace nádherných obrazů se však mísí i úžas nad prostým faktem existence těchto kolosů prérie. Diváka jistě napadne, zda je vůbec možné natočit tak velkolepou scénu bez použití všemožných triků.Zda tolik bizonů na světě ještě vůbec žije. Žije, záběry byly natočeny v přírodní rezervaci, která se pokouší o záchranu tohoto ohroženého druhu. Opět jeden příklad absurdní filozofie bílého člověka: Chce zachovat přírodu, ale daří se mu to jen tehdy, když ji uvězní.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama