VIVE DIEU, SAINT AMOUR

RETRO - MLČENÍ JEHŇÁTEK

29. září 2007 v 0:51 |  Filmy
RETRO
MLČENÍ JEHŇÁTEK
PERVERZNÍ VRAH ŽEN UDRŽUJE VEŘEJNOST VE STRACHU, SPECIALISTÉ Z FBI JSOU S ROZUMEM V KONCÍCH. JEDINÁ POMOC PŘICHÁZÍ Z VĚZENÍ, OD NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VRAHA. VYSLECHNOUT HO MÁ MLADÁ ADEPTKA KRIMINALISTIKY - A TU ZAČÍNÁ NEROVNÝ, VRAŽEDNÝ SOUBOJ DVOU LIDÍ. HLAVNÍ POSTAVY OSCAROVÉHO PSYCHOTHRILLERU REŽISÉRA JONATHANA DEMMEA VYTVÁŘEJÍ JODIE FOSTEROVÁ A ANTHONY HOPKINS.
Cizinec čeká. Pod ochranou tmy netrpělivě vyhlíží svou oběť. Noc je tichá, smrtelně tichá, široko daleko není nikoho vidět. Jen malá kočka sedí v osvětleném okně. Vtom zahýbá na parkoviště u bloku obytných domů auto, za volantem sedí mladá žena.Reflektory vozu zavadí o cizince, který v následujícím okamžiku ženu osloví.Proč by mu neměla důvěřovat, proč by se měla bát? K domovním dveřím je to pár kroků, za chvíli je doma.Samozřejmě že neznámému pomůže naložit neskladný kus nábytku. A ocitá se v pasti. Nestačí ani vykřiknout, všechno jde až příliš rychle. O několik hodin později se veřejnost dozvídá o jejím zmizení. Šíří se zděšení - všechno nasvědčuje tomu, že znovu udeří Buffalo Bill, perverzní vrah žen, který své oběti stahuje z kůže…
Strašná, zdánlivě nesmyslná vražda.Odvážná a přesto zranitelná hrdinka. Hrůzný, morbidním způsobem fascinující zločinec. Napínavé finále, při kterém útlocitnější povahy zavírají oči. Ano, Mlčení jehňátek splnilo všechny atributy, charakterizující dokonalý horror. A takový příběh že by fascinoval Jonathana Demmea? Téhož Jonathana Demla, který se proslavil především satirickými komediemi a jehož filmová záliba v normálně praštěných outsiderech, v bláznivé hudbě a každodenním kýči amerického způsobu života z něj činí pomilováníhodného outsidera mezi americkými režiséry?
Bezpochyby, Jonathan Demme se postupně snaží profilovat jako komerční režisér. Ačkoliv už od konce 70. let pracoval s hvězdami zvučných jmen/Roy Schneider, GoldieHawnová, Kurt Russell, Melanie Griffithová, Michelle Pfeifferová/, chyběla doposud jeho filmům schopnost plout s proudem. A to stačilo, aby domácí publikum jeho filmy - Melvin a Howard, Odpolední směna, Něco divokého, Manželství s mafií - až na malé výjimky - ignorovalo. V zahraničí se naproti tomu jeho dílo setkávalo se zájmem o to větším.
Znalci Demmeho tvorby se však museli připravit naúplně novou tvář tohoto režiséra. Demme se totiž zcela neočekávaně projevil jako důstojný následovník Alfreda Hitchcocka a Briana de Palmy. Že přitom bledne jeho osobitý rukopis, je nevyhnutelné. Demme ovšem toto manko vyrovnává perfektním zvládnutím žánru,a kromě toho si stále dokáže udržet potřebný nadhled: jeho bizarní humor neztratil své místo ani v klaustrofobické atmosféře chladného horroru.
Kvalitu ocenila i kritika a film získal Oscara v kategoriích nejlepší režie, herec (Hopkins), herečka (Fosterová), adaptovaný scénář a také film.
Ve snaze dopadnout konečně zrůdu, která bestiálně zavraždila už pět mladých žen, přistupuje FBI k nezvyklému experimentu. Kdo se dokáže vcítit do komplikované psychiky masového vraha lépe než ten, kdo sám chladnokrevně vraždil? A tak je Clarice Stylingová, talentovaná a atraktivní adeptka FBi, ,,nasazena" na dr. Hanibala Litera. Kdysi proslulý /pak už jen pověstný/ psychiatr, muž nejnebezpečnějšího druhu, je uzavřen na doživotí ve zvláštním bezpečnostním traktu, protože má na kontě životy řady svých pacientů. Mnoho o něm vypovídá jeho přezdívka: kanibal Hannibal.
Už při prvním vzájemném setkání cítí dr. Lecter, že Clarice bude snadnou obětí a okamžitě zasahuje rafinovanou hru na kočku a myš. Jeho šílenství má metodu.každá jeho poznámka, jeho poznatek musejí být odměněny - detailem z Clariciny minulosti. Charismatický Mefistofeles je přesvědčen, že bude brzy opět volný a ví, že mu při tom mladá žena, která za sebou od dětství vleče mučivé trauma, pomůže…
Thrillery se rády zdobí přídomkem ,,hitchcockovský", zřídka ovšem plní to, co slibují. Film Jonathana Demmea je výjimkou. Příběhu sice nechybějí krvavé zvraty ani brutální překvapení, dominuje mu však duševní souboj, vzájemné měření sil mezi kriminalistou a psychopatem.
Dr. Litera, bez nadsázky jednoho z nejhrozivějších zločinců filmových dějin - ztvárnil Anthony Hopkins a ztvárnil ho úspornými prostředky jako propastně zlého, nicméně podivným kouzlem disponujícího muže, jehož hypnotickému vlivu nemůže uniknout Jodie Fosterová ani divák. V klíčové scéně filmu dr. Lecter jen mimochodem pohladí Clarice po ruce a člověku přesto běhá mráz po zádech.
Bez vynikajícího hereckého obsazení a virtuózní dramaturgické výstavby by Mlčení jehňátek mělo ovšem jen poloviční účinek, neboť scénář nenabízel víc než triviální psychologii a v závěru, když se hrdinka a vrah honí hrůzostrašným domem, vyplouvají na povrch klišé, pro která by měl Alfred Hitchcock nanejvýš unavený úsměv. Určité slabiny a nesrovnalosti filmu jsou však vcelku málo závažné. Mlčení jehňátek - to je čirý strach a hrůza. A pokud vám nebudou stačit, můžete absolvovat ještě volné pokračování ,, Hannibal" či chcete vědět co dělal dr.Lecter předtím než ho navštívila agentka Starlingová můžete zhlédnout výtečného Červeného draka kde mimo Hopkinse exceloval vyšinutý a posedlý vrah Ralph Fiennes s vytetovaným drakem přes celá záda.
Po tomto úspěchu se Demme zaměřil na téma homofobie a diskriminace a natočil film ze soudního prostředí, ve kterém exceloval Tom Hanks v roli nemocného AIDS, který ztratí práci, když se to jeho zaměstnavatel dozví. Za PHILADELPHII (1993) získal sošku Hanks. Kromě celovečerních filmů točil Jonathan Demme i klipy pro Vegu nebo Spingsteena.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Kolik Lidí navštívilo můj blog?

Klikni, kolikátý jsi návštěvník! 100% (1103)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama