VIVE DIEU, SAINT AMOUR

JE VJING UMĚNÍ?

18. dubna 2007 v 11:07 |  Hudba
JE VJING UMĚNÍ ?
Na párty je třeba nejen točit kruhy. K pořádné párty patří také super zvuk, super světla a lasery. A k těm nejvychytanějším párty patří i videodjs. To se potom několikrát přichytíte při tom, jak zíráte na plátno a zapomínáte při tom na celý svět.
Nejdůležitější podmínkou toho, abychom v současnosti chápali, co svět říká, je vnímání jeho obrazů. Televize Vytlačila rozhlasové vysílání na periferii zájmu, protože vizuální poselství se vnucuje pozornosti a paměti více než např. mluvené slovo.
Z perspektivy typického návštěvníka klubu se zdá, že dominantou taneční kultury je zážitek z hudby. Ale klub není jen prostor vnímání zvuků; důležitou součástí taneční kultury jsou i ostatní dimenze prožívání noci: aktuální móda, povzbuzující prostředky, erotismus tance, design klubu, hra světel…anebo videoshow.
Účastníci a organizátoři parties si postupně uvědomují, že hudební složka jej jen jedním rozměrem, že party je celistvý zážitek, který má mnoho rovnocenných a navzájem se doplňujících součástí. Jednou z těch, které byly do této doby považované pouze za zábavný doplněk a nedůležitou kulisu bez většího vlivu na konečný výsledek, je videoprojekce. Vj, člověk, který má na starost videoset, přestává být pouze ilustrátorem rytmu elektronické hudby. Tím, že dokáže násobit psychedelickou atmosféru noci, stává se rovnoprávným djským hvězdám.
Vjing nespočívá pouze ve kvalitě technického zařízení nebo ve zvládnutí počítačového programu. Aby se stal skutečnou tvorbou, musí být záležitostí kreativity Vje. Mnohem důležitější, než otázka technické podpory, je výsledná forma, tedy otázka, co a a jak prezentovat účastníkům party. Ve Vjingu platí podobné principy jako u djingu: VJ vytváří mix (set) tak, aby přirozeně a zároveň zajímavě využil a spojil archivované záznamy, ať už ze své a nebo cizí produkce, aby reagoval na náladu tanečníků anebo svoje představy. Podstatou jeho vystoupení je improvizace, flexibilní živé mixování. Je jasné, že VJ při vrstvení paralelních obrazů do koláží může být neúspěšný stejně jako jeho kolega a Dj, protože ne vše lze jednoduše zmixovat.
I mezi Vji existují přirozeně kvalitativní rozdíly:mimo to, že každý má svůj vlastní styl (někdo má rád počítačové animace, jiný přímý přenos kamerou snímaného obrazu…), každý dosahuje jiné úrovně kreativního mistrovství, tzn. Že ne všem se podaří přestat být pouze ilustrativním doplňkem. Ne všichni jsou schopni využít šamanské přirozenosti party, vtahující návštěvníka do časové smyčky, kterou ruší běžný lineární čas.
Na rozdíl od noha jiných, existuje projekt který se nevyhýbá třeba námětu "násilí", jde o obrazy které mají smysl, dotýkají se emociálně a esteticky a nutí tě přemýšlet. Jsou to obrazce, které uznávám a mám rád, protože to je přesně to co chci vidět. Je to často tvrdé a násilné, ale proč pořád ukazovat jak jsme všichni šťastni v tomto úžasném světě? Pokud máte smysl pro ironii a černý humor, můžete se bavit i při tvrdších obrazech.
Zevnitř klubové kultury se stále častěji ozývají otázky: Je VJ (popř.DJ) umělcem? Je Vjing uměním respektovaným uměleckým žánrem? Čím se liší výpověď Vje od umělecké výpovědi? Vjing má některé ,,vady na kráse", jež nám nedovolují nazvat ho jednoduše uměním: většinou ho tvoří lidé bez klasického školení, které předpokladem tvorby kvalitních vizuálních artefaktů. To že dokonale ovládají počítač, jim nepomáhá vytvořit kompozici, která respektuje základní řemeslné zákonitosti (harmonie barev, rytmus, střih).
Právem a dokonce povinností každého opravdového tvůrce vždy bylo a bude provokovat - obsahem i formou - nevkus převážné části veřejnosti. Vjing se zatím nachází mimo oblast umění, ale "být mimo" není nevýhoda. Naopak, je to výhodnější než být považován za "umělce", protože na rozdíl od akademického malíře, jehož výtvory jsou automaticky považované kritiky a diváky za umělecké dílo, Vj musí neustále přesvědčovat, že jeho sety jsou opravdu kvalitními artefakty. Musí sám zkoumat a měnit hranice umění a tím se dostává blíže i k autentické odpovědi na otázku, kdy končí zábava a začíná umění a ne-umění je zdrojem kreativní energie to přiznávají i progresivní umělci a kritici - vedoucí k rozvoji celé videoscény.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 qtriqzp qtriqzp | E-mail | Web | 5. června 2009 v 10:58 | Reagovat

hfYsex  <a href="http://zhagigvhqywe.com/">zhagigvhqywe</a>, [url=http://qeuljtxhyfbd.com/]qeuljtxhyfbd[/url], [link=http://kmaegakovxvp.com/]kmaegakovxvp[/link], http://pfacfaogtqon.com/

2 digitaldestroy digitaldestroy | 27. září 2009 v 13:50 | Reagovat

zajimave

3 Happy Happy | 27. srpna 2014 v 23:36 | Reagovat

Skvělý text, dostal mne na stopu a je opravdu dobře postavený a vzácný.
Díky.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama