VIVE DIEU, SAINT AMOUR

HIAWATHA

17. dubna 2007 v 19:20 |  Indiáni Severní Ameriky
HIAWATHA - Mesiáš divočiny
V září tohoto roku uplynulo 154 let od úmrtí slavného spisovatele Jamese Fenimora Coopera (1789-1851), který byl klasikem dobrodružné literatury z prostředí severoamerických pralesů. Ve svých knihách popisoval střety bílých osadníků s indiány. Jeho Čingačguk a Unkas byli ušlechtilí lidé stejně jako Vinnetou v románech Karla Maye. Jiným takovým spisovatelem byl indián - Apač Va-ša-kvon-asin, známější spíše jako Grey Owl - Šedá sova. Měl sice v žilách trochu skotské krve, byl nejen vůdcem, traperem, střelcem v Kanadské armádě z I.světové války a posléze byl ustanoveným Ochráncem Divokého života, ale i spisovatelem a autorem knihy ,,Povídky Prázdné chaty". Kdysi mně okopírovanou verzi této knihy věnoval můj kamarád, který ji zakoupil v kanadském Torontu a při četbě mně zaujala zvlášť jedna kapitola: o indiánském světci Hiawathovi, hrdinovi Longfellowy básně.
Faktem je, že J.F. Cooper, K.May a G.Owl žili mnohem blíže časům i událostem, jež popisovali, než pozdější spisovatelé… tito citováni klasici měli své informace tzv. ,,z první ruky" a přesto se dopustili řadu chyb a omylů. Své postavy idealizovali dost přehnaným způsobem. Naproti tomu popisy severoamerických lesů jsou výstižně a přesné - Cooper se navíc vyznal v úskočnosti, houževnatosti a vychytralosti i statečnosti, ale i v nevysvětlitelných nedůslednostech indiánských povah.
Americký spisovatel Henry Wadsworth Longfellow (1807-1882) ve své historii o Hiawathovi vylíčil úplně opačnou stránku indiánského života. Jeho báseň začíná zrušením všech válek a líčí válečníky, jak zahazují zbraně, smývají si válečné pomalování…jak se nepřátelské kmeny sbratřují pod vlivným vlivem Dýmky míru, kterou jim podal Velký Duch. Mnohé z těchto líčení je krásně zveršováno a básnicky přikrášleno, mnohé z této básně je legenda
Ovšem i jinotaje mohou, téměř v každém případě, být aplikovány na poměry současného života. Legendy, i když barbarské jsou často krásné, když jsou pěkně vypravované.
Podle překladu by Hiawatha patřil ke kmeni Odžibvejů - i když si jej přivlastňují Siouxové. To jsou ale dva rozdílné národy s rozdílnými jazyky, např. jako čeština a srbština. Longfellow zdůraznil v básni popis indiánské vesnice i rysy indiánského temperamentu. Líčil indiány jako citové, plaché a pohostinné - ačkoliv nelítostné ve válce. Doma jako milující otce a manžely, kteří jsou vnitru snílky a filozofy. Což je samozřejmě pravda, vezmeme-li v úvahu jejich vazbu na rodinné svazky a na přísné zásady pohostinství. Mluvíme o historii - současnost se za posledních několika let podstatně změnila- legenda však zůstala. KDO TEDY BYL HIAWATHA?
Vlastně by se měl správně jmenovat HAYOWENTHA. Nikdy nebyl indiánům bohem, také nikdy nebyl prorokem v tom pravém smyslu slova. Nebyl ani medicinman, neboť už z básně je zřejmé že se sám dovolával kouzelníků kmene, když byl v tísni. Za to ale mněl mnoho nových, pokrokových myšlenek ke zvelebení svého lidu a cítil, že má své poslání které velmi horlivě usiloval splnit.
Zemřel přirozenou smrtí a byl pochován podle některých zvěstí pod Hromovým mysem na březích Hořejšího jezera - i když, jak jsem se dočetl v odborných knihách, se na tomto historici moc neshodují, že právě zde - ale kdo ví. Jedno je ale jisté - jakmile byl mrtev, vynořila se kolem něho spousta tradic a legend, byly mu též připisovány naprosto nemožné výkony všeho druhu. Bílí muži a ženy označili tohoto velikého myslitele praobyvatelů Severní Ameriky za indiánského světce či Boha, kterým nikdy nechtěl být a ani nebyl. Některé indiánské kmeny jej ctily pro to, čím za svého života byl, jiní z něj udělali kouzelníka. Kdyby ale mohl vědět, jak špatně byly chápany jeho úmysly, zajisté= by byl trpce zklamaný.
Nikdy nebylo prokazatelně zjištěno, ke kterému kmeni patřil - v Muzeu indiánů planin v městě Cody si na něho udělali nárok Siouxové. Rovněž si jej nárokují Mikmakové,Malekité, Irokézové či Odžibvejové a ještě několik dalších indiánských kmenů. Hiawatha existoval - o jeho dílech a cílech se zachovalo dost zkazek, které když očistíme od nahromaděných nepřesností, dají nám jakousi představu o jeho misionářském úsilí.
Hiawatha byl sice pohan, modlil se však dobře. Předbíhal daleko svou dobu, pracoval usilovně na zlepšení postavení svého lidu. Po příchodu bělochů, k němuž došlo za jeho života, snažil se jako slavní náčelníci Tecumseh a Pontiac spojit svůj lid pevně dohromady. Přál si udělat z jednotlivých kmenů národ a vyvíjel nová umění, která měla nastoupit místo války, k níž mněl odpor. Pro jednotlivé kmeny byl pro svou ideologii svárlivcem a rušitelem míru. A jako jiní velikáni dějin, kteří viděli daleko dopředu vývoj společnosti - byl za to nazýván snílkem a blouznivcem.
Přes svůj neúspěch u lidí měl však Hiawatha úspěch u zvířat. Stal se obhájcem těchto němých tvorů, kteří k němu byli záhadně přitahováni a jímž říkal Bratříčkové. Tvrdí se , že mněl schopnost si je v divočině kdykoliv zavolat k sobě. Zvláště pak bobra, jejichž řeči (zvukům) se prý naučil.
Pro indiány této minulé doby a pro mnohé i dnes má v divoké přírodě vše duši a život. Hiawatha pozdravoval jednotlivé stromy jako své staré přátelé, hory oslovoval v první osobě a podle dostupných pramenů uctíval veškerý život. Nebylo pak divu, že roztrpčen a rozčarován chováním lidí, které se snažil zachránit, opustil společnost a odešel žít do divočiny o samotě - jen se svými bezelstnými a přátelskými zvířaty…
A tak odešel Muž milovaný zvířaty, Muž, který chodil po zemi, nečekal na chválu ani odměnu, odmítaný vlastním lidem - pravý Mesiáš Divočiny. Teprve později si indiáni uvědomili, co již věděli všichni lesní tvorové dávno před nimi a přijali jeho učení i pokrokové myšlenky.Ale to již bylo pozdě - přišlo zničení jejich kmenů,tak, jak jim vše předpověděl.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Adam Hromas Adam Hromas | E-mail | 5. července 2007 v 20:06 | Reagovat

Zajimavej clovek

2 Tuwanakha Tuwanakha | 4. března 2008 v 9:30 | Reagovat

Teda takovou snůšku nesmyslů jsem už dlouho nečetl. Karl Friedrich May neměl informace z "první ruky", ale z cestopisů, které se mu dostali do ruky ve vězení v Německu. Do Severní Ameriky cestoval až jako starý muž. Šedá Sova neměl v žilách "trochu skotské krve". Šedý Výr (Washaquonasin,Vl.jm. Archie Belaney)18.9.1888-13.4.1938 byl britský spisovatel, který jaký mladík odjel do Kanady, kde jej adoptoval čerokíjský náčelník (s apači neměl nic společného). Spolu se svou ženou bojoval za záchranu přírodního bohatství a stál u zrodu prvních Národních parků. Předstihl svou dobu a teprve v poslední době je doceněn jeho význam. Doporučuji film Indián s Brosnanem v hlavní roli.

A co se týče Ayonwathy, Hajavaty to už jsou úplné bláboly. Hiawatha (Haio´n´hwe´´tha, Ten, který uhlazuje /Cestu/)(?1360- ?1420)Legendární náčelník Onondagů, který vytvořil kolem r.1390 Irokézskou ligu. S pomocí šamana Degandawidy spojil pět kmenů v jeden celek. Zván též mírotvůrcem. Siouxové ani nikdo jiný si na něj rozhodně nenárokuje právo, to by si nedovolili. Ostatně v té době ani neexistovali a na pláně se dostali až v 17.století.

3 viagra_alternative viagra_alternative | E-mail | Web | 23. července 2014 v 21:34 | Reagovat

Hello!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama